Buenos Aires Deel II - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Richard Hagedoorn - WaarBenJij.nu Buenos Aires Deel II - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Richard Hagedoorn - WaarBenJij.nu

Buenos Aires Deel II

Blijf op de hoogte en volg Richard

15 September 2012 | Argentinië, Buenos Aires

Hoy era mi ultimo dia en la escuela en Buenos Aires! Que lastima! Tijd vliegt als je het naar je zin hebt, en ik kan eigenlijk niet geloven dat er al weer 2 weken voorbij zijn. Hoewel ik uitkijk naar de reis die voor me ligt, vind ik het ook jammer dat ik Buenos Aires weer achter me moet laten. De stad heeft namelijk zeker zijn charme en de meeste mensen die ik hier heb ontmoet zijn onbeschrijflijk vriendelijk en behulpzaam. Dat neemt niet weg dat Buenos Aires net als elke andere grote stad zijn downsides kent. Op straat geldt een andere mate van hygiene die wij gewend zijn in Europa, en met name rond het spoor lijkt het soms alsof je op een vuilnisbelt loopt. Voor wie bang is dat ik Nederland al mis, geen zorgen! Het openbaar vervoer in Buenos Aires is net zo crappy als in Nederland en ik heb me laten vertellen door mijn gastmoeder dat het wel heel erg is sinds ik ben aangekomen. Of dat aan mij ligt laten we maar even in het midden haha! De tram heeft bijna dagelijks een ongeluk waardoor de dienstregeling komt te vervallen en als hij wel rijdt is hij nooit op tijd. Lijkt dus wel een beetje op de NS ;) Daarnaast is kruimeldiefstal hier de orde van de dag, want ze jatten hier als raven. In de afgelopen week hebben ze mijn tas geprobeerd te stelen (zoals beschreven in mijn vorige verslag) en zijn de telefoons van twee andere meiden van mijn school ook daadwerkelijk gestolen in de metro. Sommige dieven zijn daarbij wel erg brutaal, zo heeft één persoon zelfs een telefoon uit de broekzak van een studente gestolen op het moment dat de deuren opengingen waarna hij richting de uitgang sprintte. Weer een andere student was deze week getuige van een tassenroof op straat.

Maar genoeg over de minpunten, want zoals ik al zei is het merendeel van de bevolking uiterst vriendelijk. Maandag en dinsdag heb ik zelf het ritueel van Mate drinken mogen ervaren op school. Mate is een kruid wat enigzins te vergelijken valt met het drinken van thee. Het is echter een smaak die ik nooit eerder geproefd heb en ik kan in alle eerlijkheid zeggen dat het waarschijnlijk ook een smaak is waar je aan moet wennen, want ik ken niemand die het drankje vanaf de eerste keer lekker vond. Zoals in mijn vorige verslag beschreven is het ook een hele sociale gebeurtenis met allerlei ¨ongeschreven¨ regels. Zo is er slechts één persoon die de mate bereidt en drinkt de hele groep uit hetzelfde kopje. Je zegt alleen ¨gracias¨ als je niet meer hoeft. Dit leidt tot enkele interessante en mooie uitspraken. Het drinken van Mate vereist namelijk dat je elke dag minstens één keer bedankt (als je genoeg hebt gehad). Mate dient ook snel gedronken te worden, er wachten immers anderen op je. Als je de Mate te lang vasthoudt zonder te drinken en alleen maar aan het praten bent, zullen je vrienden zeggen dat de ¨Mate geen microfoon is¨ haha! Ik vond het een mooi en sociaal ritueel!

Woensdag heb ik met enkele Argentijnen die in het hostel slapen waar ook een aantal andere studenten verblijven gevoetbald. Voetbal is sport nummer 1 in Argentinië, en in het weekend vind je de doorsnee Argentijn dan ook voornamelijk achter de TV (kijkend naar voetbal) of in het park (zelf voetbal spelen). Het was daarom ook erg leuk toen de jongens me deze week uitnodigden om woensdagmiddag een potje met ze mee te spelen. De stand eindigde in gelijkspel en ik heb me niet al te veel voor schut gezet, dus ik was tevreden haha! Daarna ben ik met Mark steak gaan eten in een super luxe restaurant! Het is waar, Argentijnse steak is verrukkelijk en het restaurant was een ervaring op zich. Zo kreeg ik mijn biertje aangeleverd in een wijnkoeler op een tafeltje naast onze tafel. Toen Mark zijn glas wilde bijvullen kwam er een over aangesneld die hem sommeerde zijn flesje weer neer te zetten. Verbaasd deed Mark wat de ober hem vroeg waarop de ober het flesje van tafel nam en het glas van Mark begon bij te vullen. Dat was wel een ander uiterste van op je wenken bediend worden, maar leuk om een keer mee te maken!

Ik hou het kort deze keer, morgen moet ik de boot hebben naar Uruguay! Ik vertrek eerst naar Colonia de Sacramento en reis vanuit daar meteen dezelfde dag door naar Montevideo. De dag erna pak ik een bus naar strandparadijs Punte del Este om bij te komen van de Spaanse lessen haha! Hopen dus op een beetje mooi weer de komende dagen!

Ciao!!!

  • 15 September 2012 - 13:37

    Jezus:

    Zucht.... jaloers!
    Enjoy!

  • 15 September 2012 - 16:21

    Sonja :

    Ha zoon van me! Leuk om weer wat te lezen, had je wel net gesproken via skype, maar je schrijft leuk.
    Dinsdag ben je weer terug in Buenos Aires? Ik hoor wel..
    Veel plezier! Knuffel!!!!

  • 16 September 2012 - 00:44

    Jenny:

    hola, richard, zo te lezen vermaak jij je wel, en maak je weer veel mee, doe voorzichtig en kijk goed om je heen, wees allert en geniet, kijk naar je volgende verslag uit.

  • 17 September 2012 - 21:40

    Yvon Berkouwer:

    fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt het is daar nu lente hoe is het weer daar ik denk beter dan hier het word hier herfst ik hoop dat je even kan genieten daar en je spaans weer bijschaaft ander dialect ander land wens je nog een leuke tijd toe groetjes yvonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Buenos Aires

Zuid-Amerika

3 maanden backpacken door Zuid-Amerika!

Recente Reisverslagen:

31 Oktober 2012

Viva Bolivia!

02 Oktober 2012

Salta en Chili

24 September 2012

Iguazu

20 September 2012

Uruguay en Buenos Aires

15 September 2012

Buenos Aires Deel II
Richard

Actief sinds 31 Juli 2010
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 9129

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2012 - 30 November 2012

Zuid-Amerika

01 Augustus 2010 - 31 Augustus 2010

4 weken Havana

Landen bezocht: