Salta en Chili - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Richard Hagedoorn - WaarBenJij.nu Salta en Chili - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Richard Hagedoorn - WaarBenJij.nu

Salta en Chili

Blijf op de hoogte en volg Richard

02 Oktober 2012 | Chili, San Pedro de Atacama

De omgeving van Salta is mooier dan ik van te voren gedacht had. Het heeft even geduurd om er te komen maar het was de reis van 24 uur met de bus zeker waard. Salta zelf is levendig en door de smalle straten met eenrichtingsverkeer staat het verkeer het grootste deel van dag vast. Als de winkels dan eindelijk dicht gaan rond 22:00 uur vraag je je af waar al die mensen heen gegaan zijn, want de straten zijn ineens bijna verlaten. Salta was zonder meer leuk om een paar dagen te verblijven, maar de omgeving is prachting. Salta is de hoofdstad van de gelijknamige provincie Salta en ligt midden in het andesgebergte. De stad wordt omringd door bergen, maar er ligt bijna nergens sneeuw op de bergtoppen en de lente is pas net begonnen. Vergeleken met Zwitserland is dat dus een rare gewaarwording. Het had ook al een paar maanden niet meer geregend doordat het regenseizoen nog moet beginnen. De meeste rivieren zijn daarom ook opgedroogd. Zo is de Rio Grande op dit moment niet meer dan een klein stroompje zeldzaam smeltwater. Best zielig eigenlijk, maar in de zomer gedurende het regenseizoen schijnt de rivier zo krachtig te zijn dat het stukken weg mee kan sleuren. Tijdens enkele excursies waren de ravages van vorige zomer nog steeds zichtbaar.

Doordat Salta wordt omgeven door de bergketen valt er genoeg te doen en te zien. Ik had daarom besloten om op dinsdag een tour naar Humahuaca en Pumamarca te doen. Tijdens het boeken had ik echter niet gevraagd of de gids ook engels zou spreken. Gezien ik de tour in spaans had geregeld had de vrouw van het bureau vast ook niet bedacht dat ik dat prettiger zou vinden. Het was dan ook een verrassing toen de gids slechts een paar woorden engels sprak. Daar zat ik dan in een bus vol argentijnen wiens engels slechter was dan mijn basiskennis van het spaans! Na de eerste stop bij een benzinepomp om eten en drinken in te slaan vroeg een vrouw waar ik vandaan kwam. Toen bleek dat ik uit Nederland kwam en ook nog in staat was om in gebrekkig spaans een gesprek te voeren doken de overige 14 touristen ook in het gesprek! Ik wist even niet waar ik in terecht was gekomen, wat een kippenhok opeens. Door alle commotie rond de "interessante" buitenlander had niemand in de gaten dat we iemand waren vergeten toen we wegreden bij de benzinepomp. We waren al ruim 5 minuten onderweg toen iemand realiseerde dat haar buurvrouw miste. Het arme mens had ons nog net weg zien rijden in de verte en stond nog steeds op ons te wachten. Nadat we haar hadden opgepikt hebben we onze weg vervolgd langs de "7 kleuren berg" en het "schilderspalet". Het gebergte is zo oud dat het vroeger onderdeel was van de oceaanbodem. Alle verschillende sedimenten maken dat de rotsen van deze bergketen gekenmerkt wordt door een prachtige verscheidenheid aan kleuren, vandaar de namen. Echt heel bijzonder om eens te zien. Dat was ook de rit naar Cachi, een andere tour die ik heb gedaan afgelopen week, deze keer voor het gemak wel met engelstalige gids haha! Cachi ligt op rond de 4000 meter hoogte en de rit ernaar toe was spectaculair. Op een gegeven moment rijdt je door de wolken tot je er letterlijk bovenuit stijgt. Erg mooi om te zien! Ook hier zaten er weer genoeg argentijnen in de tourbus die erg geinteresseerd waren in de buitenlandse toeristen. Deze keer was ik niet de enige en werd ik vergezeld door een israelisch koppel die helaas geen spaans spraken waardoor ik weer tot tolk gebombardeerd werd. Je zou haast zeggen dat ik onderhand vloeiend spaans zou spreken, maar zo snel gaat dat helaas niet... Al geniet ik wel van het feit dat mijn kennis elke dag een klein beetje toeneemt ;)
De laatste tour die ik heb gemaakt in Salta was naar Cafayate. Dit gebied is erg vruchtbaar en ook de reden dat er een grote wijnindustrie gaande is, al produceren ze voornamelijk voor de binnenlandse markt. Helaas was het nog geen oogstseizoen, dus hebben we de wijnbedrijven niet in productie kunnen zien. Desalniettemin mochten we wel even genieten van een glaasje wijn, een stukje lamakaas en een stukje lamasalami. Was overigens best lekker en schijnt minder vet te zijn dan gewone salami. Het contrast was wel heel groot toen we een uur later de kans kregen de lamas te voeren haha! De dag eindigde met een kleine mineurstemming, want op de weg terug waren we getuigen van een ongeluk waarbij een auto over de kop sloeg. Een andere tourbus was al gestopt en gezien wij geen medici aan boord hadden, besloot onze gids door te rijden en de hulpdiensten te bellen.

Zaterdag kwam een vriendin van de taalschool aan in Salta, dus heb ik een lekker ontspannen dagje gehad waarin ik het brilliante idee had de nabijgelegen berg te beklimmen. Leuk, maar best uitputtend midden op de dag als de zon op zn hoogst staat en het tegen de 30 graden loopt haha!

Op zondag ben ik dan eindelijk verder gereist richting Chili en wel San Pedro de Atacama. Deze oase ligt midden in de woestijn en wordt omgeven door enkele mooie bergen en een vulkaan. Na aankomst stonden een paar vrienden die ik in Salta had ontmoet me op te wachten op het busstation. Ze hadden een slaapplek voor me geregeld en met hen ga ik morgen de tocht over de zoutvlakten richting Bolivia maken. Heel leuk om te zien hoe makkelijk je vrienden maakt onderweg! We gaan morgen met zn zessen, iedereen reist alleen, we hebben elkaar allemaal onderweg ontmoet en doordat we dezelfde kant op gaan hebben we een goede deal kunnen regelen met de organisatie voor de tour over de vlakte. Hoe de tour zal zijn is afwachten. Er doen veel verschillende verhalen de ronde over de kwaliteit van de tour en blijkbaar is de chauffeur essentieel. We shall see ;) Wel heel cool was de opkomst van de maan gister. Hij kwam achter de vulkaan vandaan, waardoor het leek of de vulkaan de maan uitspuugde. Onvergetelijk!!!

That's it for now. Ciao!!!

  • 03 Oktober 2012 - 05:10

    Geert:

    Niiice Richard! Geniet van Bolivia, en de groeten vanuit Buenos Aires!

  • 06 Oktober 2012 - 11:39

    Janny En Herman:

    hallo Ricardo

    Ik zie het zo voor me, je neemt ons zo mee op jou reis . Veel plezier en we kijken uit naar het volgende avontuur.

  • 04 November 2012 - 00:20

    Sonja:

    Geweldig zoals je het allemaal beschrijft. Leuk om je af en toe te zien op skype. Ons jaloers maken is niet zo moe.ilijk. Ha,ha. Geniet en doe voorzichtig! Knuffels van hier

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, San Pedro de Atacama

Zuid-Amerika

3 maanden backpacken door Zuid-Amerika!

Recente Reisverslagen:

31 Oktober 2012

Viva Bolivia!

02 Oktober 2012

Salta en Chili

24 September 2012

Iguazu

20 September 2012

Uruguay en Buenos Aires

15 September 2012

Buenos Aires Deel II
Richard

Actief sinds 31 Juli 2010
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 9133

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2012 - 30 November 2012

Zuid-Amerika

01 Augustus 2010 - 31 Augustus 2010

4 weken Havana

Landen bezocht: